گروهفرهنگی ــ یک شاعر و پژوهشگر مشهدی گفت: هر چقدر پیوند ادبیات عاشورایی با معرفتافزاییو شور و شعور حسینی بیشتر شود، قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.
جواد نعیمی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر مشهدی در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوصحافظان انقلاب حسینی گفت: اگر به دوران امام حسین(ع) و دوران پس از شهادت ایشانبازگردیم، مشاهده میکنیم که بلافاصله شخصیتهای گرانقدری همچون حضرت زینب(س)،امام سجاد(ع) و دیگر ائمه نیز در مناسبتهای مختلف، به عنوان حافظان انقلاب حسینیعمل کردند.
وی ادامه داد: پس از آن دوران نیز این رسالت عمدتا بر عهده ادیبان قرارگرفت که به دنبال آن ادبیات عاشورایی به عنوان یکی از شاخههای ادبیات دینی شکلگرفت. بنابراین این هنر (ادبیات) میتواند به ماندگاری معنویت کمک بسیار خوبیداشته باشد.
نویسندگان و ادبیان ادامه دهنده راه ائمههستند
نعیمی بیانکرد: ادبیات عاشورایی، ادبیات تحرکآفرین، مقاومت، جوششی، عدالتخواهانه، ضد ستم وپیامدار است. این ادبیات انسان را با معنویت و معنا پیوند میدهد. ادیبان در طولتاریخ، همچون ائمه که در مناسبتهای مختلف سعی در زنده نگه داشتن حماسه حسینیداشتند، با اشعار، سرودهها، کتابها، آثار و نوشتههای خود ادامه دهنده همان راهبودند.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: در روزگار ما و سالهای اخیر، اقبالخوبی نسبت به ادبیات عاشورایی انجام شده که هنوز نیز جای کار داشته است، چرا کهعظمت این مسئله به حدی است که فعالیتهای انجام شده همچون قطرهای در دریاست.
نقش ادبیات عاشورایی به اندازه همانحماسه است
وی افزود:به همان اندازهای که خود این حماسه جامعه را به حرکت درمیآورد، هنر و ادبیات نیزدر این تحت تاثیر قرار دادن، نقش دارد. این ادبیات عاشورایی نه تنها بر افرادمستعد تاثیرگذار است، بلکه آن معنویت و تفکر موجود در این ادبیات، باعث میشود تازبان، آن زبانی فخیم و آگاهاننده باشد. هر قدر پیوند این نوع ادبیات با معرفتافزاییو شور و شعور حسینی بیشتر شود، قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.
پدیدآورنده و منابع آثار، معیار صحت اینآثار هستند
نعیمیاظهار کرد: آثار زیادی در خصوص واقعه عاشورا و امام حسین (ع) نقل و ثبت شده است.صحت این آثار از دو جهت پدیدآورنده این آثار ومنابع آن آثار قابل بررسی است. در خصوص پدیدآورنده آن شخص باید موجه بودن آن رامورد نظر قرار دهیم و منابع آن آثار، هنر و ادب باید از منابع قابل اعتماد و معتبرباشد.
این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: افرادی که پدیدآورنده ادبیاتعاشورایی هستند، باید به موضوع مخاطب شناسی» توجه زیادی داشته باشند، نویسندگانباید تواناییهای درک و دریافتی مخاطب و سن آنان را هنگام تولید آثار خود، موردتوجه قرار دهند. ما قابلیت توصیف حادثه عاشورا را علاوه بر بزرگسالان، برای کودکاننیز داریم، اما زبان کودکانه قطعا با زبان بزرگسالان متفاوت خواهد بود.
وی ادامه داد: نثرهای پیشینیان ما، امروزه برای نوجوانان ما قابل ارائهنیستند، چرا که در حد درک آنان نخواهد بود. همین نثرها را میتوان با بازنویسی بهزبان امروز، در اختیار مخاطبان قرار داد.
تحقیق و پژوهش، استفاده از منابع معتبر ومخاطب شناسی
نعیمی درخصوص ضعف و کاستیهای موجود در ادبیات عاشورایی بیان کرد: همه افرادی که در ادبیاتعاشورایی نقش دارند، از منابع معتبر و به صورت استنادی و دقیق استفاده و بعضیافراد نیز مخاطبشناسی را در آثار خود رعایت نمیکنند، اگر این دو ضعف در کنار همبرطرف شوند، قطعا آثار تاثیرگذاری به دست مخاطبان خواهد رسید.
این نویسنده و پژوهشگر مطرح کرد: همه ما مدیون حماسه عاشورا هستیم و بایداز هر فرصت و موقعیتی با زبانی فخیم و موثر معرفتافزایی را نشان دهیم. شناخت امامحسین(ع) در زمینه معنویت (تفکر و تعقل) و مورد توجه قرار دادن احساسات و عواطف دوموردی است که افراد در ادبیات عاشورایی باید مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: در وجود و زندگی امام حسین(ع) مسائلی غیر از مبارزه و ستمستیزی ایشان وجود دارد، گاهی در ادبیات عاشورایی پرداختن به چنین مسائلی نیز خالیاز لطف نخواهد بود. در تک تک سخنان، سیره و روش ایشان نکتهها و برجستگیهای بسیارزیادی وجود دارد که اینها نیز میتوانند بخشی از ادبیات عاشورایی باشند.
انتهای پیام
http://khorasan.iqna.ir/fa/news/3841289
کد خبر: ۳۸۴۱۲۸۹
ادبیات ,عاشورایی ,آثار ,نیز ,منابع ,ع ,ادبیات عاشورایی ,و پژوهشگر ,امام حسین ,در ادبیات ,در خصوص ,حافظان انقلاب حسینی ,تاثیر بیشتری خواهد ,قطعا تاثیر بیشتری ,شعور حسینی بیشتر
درباره این سایت